Welkom
Mijn dag bij de verificatiedienst in Zeebrugge: een kijkje achter de schermen bij de douane.
Ik stuurde een mail naar FOD Financiën in Zeebrugge en kreeg als reactie dat ze door tijdsdruk van het nieuwe systeem AES/MASP, mijn mail hadden doorgestuurd naar andere diensten in de regio. Daarnaast had ik een lijst met bedrijven gekregen waar ik een dag zou kunnen meelopen. Uiteindelijk mocht ik een dag meelopen met Heike van de verificatiedienst in Zeebrugge en het contact via mail verliep erg vlot. Tijdens deze dag kreeg ik de kans om alle afdelingen bij FOD Financiën te zien, zoals FAVV, de scanners, de directeur en de personen die kijken naar de veiligheid in en rond de haven en de kantoren van FOD Financiën Zeebrugge. Na de meeloopdag heb ik een verslag gemaakt. Op hun verzoek heb ik het verslag ter controle doorgestuurd, zodat ik feedback kon ontvangen.
Op donderdag 21 November heb ik een dag meegelopen met de verificatiedienst in Zeebrugge. Tijdens deze ervaring kreeg ik een goed beeld van de uiteenlopende taken en verantwoordelijkheden binnen de douane. De dag begon met het controleren van documenten. Hierbij werden aangiftes en facturen nauwkeurig nagekeken, goederencodes geverifieerd via Tarbel en wisselkoersen en incoterms gecontroleerd. Ook werd er nagegaan of er aan de vereisten van het FAVV en de BBI was voldaan, en werden de regeling in vak 37 en de adresgegevens van betrokken partijen gecontroleerd. BBI wordt gebruikt bij een dossier met de onderwaardering van paarden en dit verloopt dan via hun diensten in Brussel. Na het afronden van een aangifte werd feedback ingevoerd. Hierin werden details zoals incoterms, wisselkoersen, goederencodes, factuurwaarden, certificaten van oorsprong, tariefpreferenties en tariefcontingent vastgelegd. Deze feedback werd per goederencode als commentaar doorgestuurd naar Brussel, terwijl het voor AES gebeurde volgens de UCC-richtlijnen.
Later op de dag stond een fysieke controle op het programma. Scanbeelden werden bekeken en, indien nodig, werden containers geopend. Bij een containerinspectie werd een doos met pijlen voor een boog uitgepakt. Gasmetingen werden uitgevoerd, maar deze vervallen na twee uur en moesten eventueel opnieuw gedaan worden. Tijdens de controles werden zegelnummers gecontroleerd, nieuwe zegels geplaatst na inspecties en foto’s opgevraagd als fysieke controle niet mogelijk was. Voor deze werkzaamheden maakten ze gebruik van mobiele scanners en een backscatter. De backscatter had een onverwachtse panne en de mobiele scanner werd vooral op kaai gebruikt.
Bij de controle van paarden kwam naar voren dat er soms een tweede lijnscontrole nodig is. Hierbij wordt extra gelet op prijzen en specifieke certificaten die ingevuld moeten worden. In geval van overtredingen werden boetes opgelegd, variërend van €250 tot €750 of meer, afhankelijk van de ernst van de overtreding. De afhandeling van deze zaken verliep via procedure 614, waarbij een overzicht van alle 614-cases werd bijgehouden.
Een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden was het opmaken van verbintenissen. Dit gebeurde wanneer chauffeurs een controle kregen. De verbintenis werd opgesteld met als doel dat de chauffeur enkel naar de grensinspectiepost (GIP) mocht rijden en niet direct naar de eindbestemming. Wanneer een chauffeur zich niet aan deze regel hield, werd een boete opgelegd. Dit benadrukt hoe belangrijk naleving van de voorschriften is binnen het proces.
Bij boetes voor bijvoorbeeld een verkeerde goederencode wordt vaak een minnelijke schikking getroffen. Als een bedrijf direct akkoord gaat met de opgelegde boete, wordt dit administratief afgehandeld en kan het proces sneller worden afgerond. Dit soort situaties laat zien hoe de douane efficiënt en praktisch handelt in samenwerking met bedrijven.
Samenwerking met andere instanties speelde een cruciale rol in het proces. Ze werken nauw samen met het FAVV, FANC en OVAM en maakten gebruik van SPS-fiches. In gevallen van twijfel werden gegevens van bedrijven opgezocht via EORI-nummers op gov.uk. Voor administratieve werkzaamheden gebruikten ze diverse systemen, waaronder CODA voor douaneadministratie. Referentienummers werden ingezet om aangiftes terug te vinden in de mailbox. Na controles werden CMR-documenten teruggegeven aan de chauffeurs. Een belangrijk onderdeel van het werk was het starten en afsluiten van fiches, inclusief het invoeren van feedback, evenals het beheren van risicoanalyses, bijvoorbeeld bij het gebruik van mobiele scanners.
Gedurende de dag waren er twee opvallende containers. In de ochtend hadden we een container waarbij een fysieke controle nodig was. In deze container bevonden zich spullen voor pijl en boog. We moesten specifiek de puntjes van de pijlen controleren om te beoordelen of ze niet te scherp waren en daardoor als wapen gebruikt zouden kunnen worden. Later op de dag werd een tweede container fysiek gecontroleerd. Hierbij viel op dat de wijnflessen op een vreemde manier waren gestapeld. Daarnaast trok een afwijkend etiket op de flessen hun aandacht, wat leidde tot een vermoeden van namaakwijn. Tijdens de inspectie ontdekten we ook een gat in het plastic en zagen we dat de onderste pallet alleen aan de zijkanten met wijndozen was gevuld, terwijl het midden leeg was. Dit wekte de indruk dat er mogelijk iets verborgen was geweest. Na grondige controle bleek echter dat alles in orde was, en kon de container uiteindelijk worden vrijgegeven.
Gedurende de dag waren er twee opvallende containers. In de ochtend hadden we een container waarbij een fysieke controle nodig was. In deze container bevonden zich spullen voor pijl en boog. We moesten specifiek de puntjes van de pijlen controleren om te beoordelen of ze niet te scherp waren en daardoor als wapen gebruikt zouden kunnen worden. Later op de dag werd een tweede container fysiek gecontroleerd. Hierbij viel op dat de wijnflessen op een vreemde manier waren gestapeld. Daarnaast trok een afwijkend etiket op de flessen hun aandacht, wat leidde tot een vermoeden van namaakwijn. Tijdens de inspectie ontdekten we ook een gat in het plastic en zagen we dat de onderste pallet alleen aan de zijkanten met wijndozen was gevuld, terwijl het midden leeg was. Dit wekte de indruk dat er mogelijk iets verborgen was geweest. Na grondige controle bleek echter dat alles in orde was, en kon de container uiteindelijk worden vrijgegeven.
Daarnaast kreeg ik een kijkje bij de mobiele scanner, waar de beelden worden gecontroleerd om te bepalen of verdere inspectie nodig was.
Deze dag gaf me een helder en gedetailleerd inzicht in de veelzijdigheid van het werk bij de douane. Van documentaire -en fysieke controles tot samenwerking met externe instanties en het gebruik van moderne technologie: elk aspect draagt bij aan een efficiënte en nauwkeurige afhandeling van douanezaken.





Reactie plaatsen
Reacties